Kiedyś kontenery kojarzono
tylko i wyłącznie z transportem. Widywano je także na budowach,
ustawione w pobliżu, gdzie to właśnie robotnicy mogli spędzać
przerwę, spożywać posiłek, przebierać się i wykonywać inne tym
podobne czynności. Dziś zastosowaniem kontenerów jest znacznie
szersze, czemu trudno się dziwić bowiem ich uniwersalna konstrukcja
nadaje się nie tylko do transportu. Zwrócić jednak warto uwagę na
to, jak zaczęła się ich historia i skąd w ogóle się wzięły.
Historia ta sięga przeszło 100 lat, kiedy to po raz pierwszy
zaczęto ich używać do przewozu chemikaliów oraz części
niezbędnych dla branży motoryzacyjnej. Powstały w Stanach
Zjednoczonych. Później zaczęło z nich korzystać, aby swobodnie
móc przetransportować bawełnę, podczas II wojny światowej, były
równie przydatne. Jednak największy rozkwit, jeśli chodzi o
historię kontenerów, to połowa lat 50-tych XX wieku, kiedy to
powstał pierwszy kontenerowiec.
Jednostka specjalnie skonstruowana w
celu przewożenia właśnie kontenerów. Dalej konstruowano również
wagony kolejowe do ich transportu, a także samochody posiadające
specjalny czop, w którym umieszczano ów kontenery. Do
transportu drogą lotniczą przeznaczane były kontenery o
skośnych ścianach. Tak więc można je było transportować
praktycznie każdą drogą i właściwie tak pozostało do dziś.
Spotykamy je w transporcie drogą morską czy też śródlądową. W
90% przypadków służą do przewozu drobnicy, które zapewniają
należytą ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale i przed
rozmaitymi warunkami atmosferycznymi. Ich wielką zaletą jest
możliwość zaoszczędzenia czasu, ponieważ nie ma potrzeby
dokonywania rozładunku i ponownego załadunku przewożonych towarów,
a to pozwala zredukować koszty związane z całym procesem
transportu. Do ich przemieszczania z jednego miejsca na drugie, czy
też z jednego środka transportu na kolejny, zastosowane zostają
specjalne dźwigi. Nie jest to jednak wielka wada, w porównaniu do
tego jak wiele one umożliwiły i przede wszystkim usprawniły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz